Wednesday, April 20, 2011

The small things that matter

Hi gorgess,

Baru-baru ni terbaca kat paper dan tengok t.v ade siarkan tentang beberapa pekerja kontraktor terperangkap dalam salur pembentungan. Tak dapat diselamatkan. Tengok family diorang nangis2 kat situ. Ade makcik tua atas kerusi tolak, mesti mak salah seorang daripada mangsa.

Lepas tu beberapa kali time naik LRT balik dari ofis, time hujan2, aku selalu nampak buruh-buruh kasar, mostly warga asing, kat atas cerucuk bangunan tgh nak siapkan keje2 terbengkalai. Diorang dah la duduk atas bangunan, dengan besi terpacak-pacak. Bangunan dah la tinggi nak mencecah langit, kilat sambar menyambar, guruh semua pakej la, tapi diorang tetap tabah buat keje, nak siapkan keja diorang.

Aku selalu fikir, kadang2 kita lupa. Lupa akan orang2 yg keje die kita anggap remeh dan lekeh, sedangkan tanpa diorang, hidup kita ni memang susah. Mane kita nak duduk kalau xde orang nak bina rumah2 untuk kita? Mesti sampah menggunung, busuk, banyak binatang kotor dan penyakit kalau xde pekerja2 bandaran nak buangkn sampah2 kita. Mesti saluran tandas dan pembentungan tersumbat kalau xde sape nak bersihkan dan check selalu. Tandas? Xpayah cakapla. Kita pun geli bila tengok tandas kotor, and kita suka bila masuk toilet bersih. Kita fikir x betapa besar pengorbanan org yg tolong cucikan tandas tu? Entah2 kita xpandang pun time masuk toilet tu kan. Lagi plak awek2 perasan lawa, perasan vogue yg dah banyak kali aku jumpak.

Aku? Aku xkata aku terlampau baik. Tapi aku belajar menghargai semua orang kat sekeliling aku. Makcik cleaner ke, pakcik guard ke, pakcik buang sampah bwh rumah ke sape je. Sesekali bukan kena bukak mata je, hati pun kene bukak jugak. Jangan anggap diri kita besar sgt, hebat sgt. Dan sape pulak kata keje mcm diorg tu teruk sgt, hina sgt? At least, diorg tekun wat keje dan gigih cari rezeki utk family, utk diri sendiri.

Aku suka jugak tengok pekerja asing. Diorg ni sungguh2 sgt wat keje. Dah la masuk keje pukul 6 pagi camtu sebab nak get ready, pastu plak balik keje ntah malam pukul berapa. Diorang selalunya duduk menyewa ramai2 satu umah. Pastu selalu keluar beli brg ramai2, jalan pun peluk2 bahu, pegang2 tgn dgn kwn2 diorg. Ukhuwah giler. Terharu. (Eh aku sukela tgk laki mesra2 dgn kwn2 diorg, sweeeeetttt sgt. Sape kate camtu gay? Karut ah). Diorg sgt menghargai sesama sendiri sebab ape2 tu la kwn diorg sama2 kat Malaysia ni. Aku pun kadang2 take things for granted jugak.

Aku memang respect orang2 camni. Sebab tanpa diorg, hidup kita susah beb. Aku yg keje dlm ofis ade air- cond ni pun nak merungut-rungut. Bukannya, kene angkat sampah busuk pun. Tu pun nak bising penat la (jalan 10 minit je pun dari LRT ke ofis), busy la (sedangkan keje 8.30 sampai 5.30 je pun).

Peringatan utk diri sendiri : Bersyukur. Ramai lagi orang hidup dengan sgt susah tapi berjaya sebab diorang bertekad. So, kuatakan semangat, cut all the craps and make it happen! No excuses!

Oh bak kata En Rizal, all the excuses are BANGAU. Stop Bangau-ing. Hehehe.

No comments:

Post a Comment